^sursă foto: blueeyebrowneye.com
Iubesc articolele promoționale, nu datorită valorii în sine a produselor primite, ci a respectului pe care o anumită firmă o are față de mine, în postura de client. Experiența mea de femeie iubitoare de cumpărături m-a determinat să scriu acest articol și să vă împărtășesc opinia mea vis-a-vis de produsele personalizate primite de-a lungul timpului. Am început să cumpăr diverse lucruri acum mai bine de 10 ani, în anii liceului, când singurul venit destinat cumpărăturilor era alocația. Nu-mi permitea multe lucruri, doar un balsam de buze, un rimel nou sau o bluziță simpatică, la preț accesibil. Pe atunci, nu aș fi știut să explic care-i treaba cu produsele promoționale, ce rol au ele și mai ales, cum m-ar avantaja pe mine, ca și client.
Ulterior, când am ajuns să am un venit stabil, cumpărăturile au devenit mai consistente. Frecventam diverse magazine fizice de îmbrăcăminte, încălțăminte și cosmetice, cumpărând constant lucruri, fără să cer ceva în schimb. Dar când shopping-ul online a ajuns la urechile mele, mi-am luat inima-n dinți și am plasat o comandă online pe un site din afară. Un magazin de cosmetice naturale, pe care le-am așteptat cu sufletul la gură, în mare măsură deoarece era prima mea comandă plasată pe internet. În colet, pe lângă cosmeticele comandate, am primit și două articole promoționale: un stick de memorie și o periuță de dinți travel size. M-am bucurat, fără să iau în considerare valoarea în sine a obiectelor, ori utilitatea lor. M-am bucurat pentru că am simțit că sunt băgată în seamă, că sunt răsplătită pentru prima mea comandă, pentru decizia mea de a-mi cheltui banii pe produsele lor. În fapt, era și un mod de încurajare de a reveni pe site-ul respectiv. Și am revenit! Și chiar și astăzi plasez comenzi pe acest size, pentru că mi-a intrat în suflet. Vedeți voi, gesturile mici, aparent fără valoare, sunt cele mai prețioase. Ele cuceresc, ele îți rămân în memorie.
La noi în țară, lucrurile nu s-au mișcat la fel de repede și nici astăzi nu prea se mișcă. Din perspectiva unei femei care face shopping des, mărturisesc că multe dintre magazinele noastre nu s-au modernizat deloc, nu au înțeles că în 2014 promovarea cu stil și apropierea de client este cheia succesului. Relaționarea directă prin rețelele sociale, dar mai ales răsplătirea clientului cu mici produse promoționale este cea mai eficientă. Niciodată nu am fost tentată să merg într-un magazin pe care l-am văzut promovat la televizor sau al cărui afiș uriaș l-am zărit pe un panou uriaș sau pe o clădire înaltă din inima orașului. În special brand-urile foarte mari își permit astfel de reclame și tot ele sunt cele care niciodată nu-ți oferă un cadou promoțional, chiar dacă le lași lunar o sumă mare de bani. Dar mereu mi-au atras atenția sacoșele de cumpărături personalizate, ori pixurile scoase de prietene din geantă, lăsând la vedere logo-ul firmei care le-a oferit. Pentru mine, este dovada clară a faptului că persoana respectivă a cumpărat ceva din magazin, ba chiar a revenit și a fost răsplătită pentru fidelitatea sa cu respectivul obiect. Un obiect mic, dar util.
Totuși, multe firme nu înțeleg cât este de importantă această relaționare cu clientul. Preferă publicitatea outdoor și continuă să răspândească fluturași tipăriți care ajung, de regulă, în primul tomberon, ori direct pe trotuar, sub pașii grăbiți ai trecătorilor. Panouri publicitare care mai de care mai impunătoare, reclame transmise la posturile de radio ori reclame superficiale plasate la televizor. Câți dintre voi ați prefera ca, o dată pe lună sau la două luni, sau o dată la șase luni, să primiți un produs promoțional din partea acestor magazine?
Favoritele mele sunt sacoșele de cumpărături, cu barete lungi. Prima oară când am primit una m-am bucurat nespus; aveam trăistuța mea, pe care o împătuream și o luam peste tot cu mine, în geantă. Dacă trebuia să cumpăr ceva neprevăzut, exista traista de pânză care își făcea imediat apariția și poposea plină, pe umăr. Iubesc plasele acestea din pânză, pentru că sunt practice, dar și ecologice. Când se murdăresc, le bag la mașina de spălat și am rezolvat problema, plus că protejez și mediu în acest fel, evitând folosirea pungilor din plastic sau hârtie.
Astăzi, sunt adepta shopping-ului online și freceventez, de câteva ori pe an, mai mult de 10 magazine online diferite de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice și produse bio. Astfel, evit privirile sictirite ale vânzătoarelor din marile magazine, care au uitat să și mulțumească, ca o formulă de bun simț dealtfel, deși noi suntem cei care le plătim salariile. Rareori mi s-a întâmplat să primesc o reducere din partea unui astfel de magazin și, în cazul în care se întâmplă, voucherul de reducere este de 5-10%, plus că trebuie să duc o luptă de lămurile serioasă pentru ca voucher-ul să devină utilizabil.
În schimb, magazinele online au o evidență clară a clienților și trimit, prin e-mail, diverse coduri de reducere care te încurajează să revii în magazin. Multe dintre ele pun în pachete diverse produse promoționale personalizate, care te bucură atunci când desfaci cutia. Noi, femeile, ne bucurăm mult când primim cadouri neașteptate. Cele mai plăcute surprize au venit din partea magazinelor de haine și încălțăminte și au fost un centimetru, un încălțător și un tricou alb, din bumbac. Centimetrul îmi este și-acum util, atunci când vreau să-mi cumpăr ceva și consult cu atenție tabelul de mărimi, iar apoi mă măsor. Încălțătorul a venit la fix, pentru că mă luptam cu o pereche de ghete cu toc, fără fermoar, care se încăpățânau să nu-mi intre în picioare, deși măsura mi se potrivea. Iar tricoul îl am și-acum, în stare impecabilă, după multe purtări la orele de gimnastică și aerobic.
În esență, articolele promoționale sunt o metodă de fidelizare, dar și de publicitate. O publicitate mai eficientă, mai inteligentă și mai stilată, prin care ambele părți au de câștigat. Astfel, banii plătiți pentru o reclamă tv sau un panou publicitar pot fi folosiți pentru a mă răsplăti pe mine și pe sutele sau miile de clienți care, ca și mine, mențin supraviețuirea magazinului respectiv. În timpul facultății, la unul dintre cursuri, profesoara de comunicare și relații publice ne povestea, din experiență personală, cât de mari sunt comisioanele plătite de o firmă pentru a plasa o reclamă pe un post de televiziune mai cunoscut. Îmi imaginez că și panourile publicitare de minim 2 metri pătrați din inima orașului costă și ele destul de mult. Nu ar fi mai eficient ca acestea să îmi ofere mie, clientul lor, la un anumit interval de timp, un tricou personalizat sau o sacoșă de cumpărături cu logo-ul magazinului? Astfel, eu port în oraș sacoșa sau îmbrac tricoul când ies la sala de fitness sau când îmi fac cumpărăturile în supermarket și alte persoane devin curioase în privința magazinului respectiv văzând logo-ul inscripționat.
Voi ce experință aveți cu produsele promoționale?
Și mie îmi plac articolele promoționale, mai puțin cele date în campaniile electorale. Na, că și rimează. L-am apreciat pe ultimul, primit de la Quickmobile. Firma aceasta chiar știe să-și vândă produsul, dacă a putut să trimită material promo la zeci de bloggeri. Succes!
RăspundețiȘtergereFrumos! Imi place articolul si iti multumesc pentru acesta!
RăspundețiȘtergereIntr-adevar o mostra primita cadou la o comanda este un gest frumos si sigur clientul va reveni. Insa problema la noi, romanii, este ca de multe ori nu apreciem. Noi trimiteam cadouri de acest gen clientilor fideli sau clientilor cu comenzi de o anumita suma(nu prea mare, gen 100-150 lei), insa nu avem cum sa stim ce s-a intamplat cu acele cadouri. Pana la urma cred ca omul tine minte daca primeste ceva de undeva! Dar nici nu e ok sa trimiti la fiecare comanda un cadou...se obisnuieste asa:D
Acum depinde de cum vezi lucrurile.
Oricum, in Romanica mai greu cu multe...din pacate...
Te pup
Frumos! Imi place articolul si iti multumesc pentru acesta!
RăspundețiȘtergerecostea alina
Mie imi plac mult tricourile personalizate. Frumos si interesant articol.
RăspundețiȘtergerefrumos articolul (y)
RăspundețiȘtergereFrumos articol... In general am numai tricouri personalizate =D
RăspundețiȘtergereAm ticouri personalizate si un stick roz de la Wella. Imi plac mult produsele promotionale!
RăspundețiȘtergereSi eu iubesc produsele promotionale <3
RăspundețiȘtergereSuperb tricoul,iar stickul e super dragut! <3
RăspundețiȘtergereMultumim de articol! :-*