vineri, 28 iunie 2013

Impresii de vacanță: Parcul Național Plitvice + Slunj (Croația)


     În vara anului 2011 am avut plăcerea să vizitez cam întreaga Croație, însă astăzi vă voi povesti câteva lucruri doar despre două locații care mi-au plăcut în mod deosebit. Cu altă ocazie vă voi povesti și despre alte locuri frumoase din această țară de poveste, precum Dubrovnik sau litoralul croat.
     Croația este o țară grozavă ca punct turistic, deoarece oferă posibilitatea de a vizita în același timp zone de munte, mare, precum și locuri încărcate de istorie sau minuni naturale, precum Parcul Național Lacurile Plitvice, cunoscut mai mult după numele original Plitvička jezera. Locurile pe care le-am vizitat în această țară mi-au rămas în suflet nu doar ca o amintire, ci mai degrabă ca o amprentă, așa că dacă voi mai avea vreodată ocazia să vizitez Croația, cu siguranță nu voi spune nu. Vă recomand să faceți turul Croației cu mașina personală, chiar dacă distanța este destul de mare, vă garantez că merită efortul.

    Prima oară vă voi povesti despre Slunj, un orășel minunat aflat în zona centrală a Croației, în apropierea Lacurilor Plitvice; zona este înțesată cu căsuțe cochete care oferă cazare- zimmer/camere- la prețuri pentru toate buzunarele. Cum am avut planul vacanței bine făcut de-acasă, plecând la drum cu un grup de adulți trecuți de prima tinerețe, am ajuns în mijlocul unui rai pământesc: o parte a Slunjului desprinsă parcă din tablourile clasicilor, de o frumusețe ireală, și anume Rastoke, centrul istoric al orășelului. Locul este înțesat cu mici cascade și mori de apă fantastice, căsuțe rustice cu ghivece de mușcate la geamurile cu obloane din lemn vechi, terase mici și primitoare, unde berea rece se prelinge ușor din halbă.



 Nu vă așteptați să vă cazați în hoteluri exclusiviste, pentru că aici, în Rastoke, singurele oferte de cazare sunt puse la dispoziție de oamenii locului, care și-au transformat propriile locuințe în mini-pensiuni. Noi ne-am cazat într-o astfel de căsuță, toate camerele închiriate situându-se la etaj și fiind ticsite cu mobilă și covoare vechi, încât m-am simțit ca într-un han din Evul Mediu. Camera în aceasta zonă costa, la acea dată, în jur de 10-15 euro pe noapte, în funcție de cum reușeai să negociezi sau de cum arăta camera. Noi am dat 15 euro, am stat într-o casă cu prispă, care dădea la mică cascadă, care se vărsa într-un mic baraj artificial, plin cu pești; baia era comună .Dimineața când ne trezeam, soarele intra tip-til printre draperiile înflorate, în camera inundată de rozul lenjeriei de pat, cu flori brodate manual. Apoi coboram să luăm micul dejun lângă baraj, cu soarele licărind ușor în apă.


 În Rastoke, găseai o zonă cu câteva cu restaurante și baruri în care puteai servi specialități locale, în special diverse tipuri de pește. Nu îmi mai amintesc exact prețurile, vi le-aș fi împărtășit cu mare drag; rețin că am mers la o terasă decorată tot cu lemn vechi, unde aveau bazine mari pline cu pești, de unde îți puteai alege exact peștele care îți făcea cu ochiul. Eu nu m-am îndurat să supun morții vreun peștișor, mai ales că nici nu mă dau în vânt după carnea de pește. Terasa era plină de oameni bine dispuși, muzica răsuna în surdină, iar felurile de mâncare erau îmbietoare. Desigur, din partea casei, cam ca în toate locurile în care am fost în Croația, am primit diverse băuturi locale sub formă de shot, în general cu conținut scăzut de alcool și mai dulci, pentru ca femeile să nu strâmbe din nas atunci când le consumă. Eu am avut chiar plăcerea să primesc și un top din partea restaurantului, nu îmi mai amintesc cu ce ocazie; recunosc că topul nu era spectaculos, însă gestul mi s-a părut foarte frumos, ba chiar am stârnit ”invidia” însoțitoarelor mele .
   

******************************************************************************

   În cea de-a doua parte a postării, vă voi vorbi despre Parcul Național Plitvice Jezera, cel mai vechi parc natural din Europa sud-estică. Situat în apropierea orașului Slunj, Parcul este o atracție turistică desăvârșită; locul mișuna de turiști, chiar dacă se afla într-o zonă împădurită. Cu siguranță acest punct turistic aduce o contribuție considerabilă la bugetul statului croat, însă este cu adevărat un loc care merită văzut, fiind o reală minune a naturii. Situat într-o zonă muntoasă carstică, parcul include nu mai puțin de 16 lacuri superbe, cu apă de un albastru ireal, cascade și diverse plante, întinse pe o suprafață uriașă, de aproximativ 30 de mii de hectare. Biletul este destul de scump, dar puteți să închideți ochii pentru ceea ce urmează să vedeți; pentru prețurile actuale, vizitați site-ul parcului național.



  Turiștilor le sunt puse la dispoziție diferite trasee, unele mai scurte, altele care se întinde pe durata a 8 ore, trasee care includ trasnportul cu autobuzul parcului, sau cu vaporul, dar și trasee în care trebuie să mergeți la pas. În orice caz, dacă vreți să vizitați acest parc, rezervați-vă o zi întreagă pentru el, deoarece și dacă veți alege cel mai scurt traseu, tot veți rămâne mai mult timp pentru a admira incredibilele cascade și frumuseți naturale, podurile din lemn desfășurate pe kilometri întregi, lacurile pline de vietăți acvatice, precum și zone de păpuriș. La sfârșitul turului, alegeți să vă plimbați cu vaporașul, nu durează mult distracția, dar îți oferă o vedere de ansamblu asupra unei anumite porțiuni a parcului. Din păcate, nu îmi place să vă dezvălui toate locușoarele, consider că e mai bine să mergeți să le vedeți cu ochii voștri; în plus, nu mai rețin exact tot traseul, dar cert e că m-am oprit destul de des ca să casc ochii la tot felul de lucruri.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...